Ja så är vi här nu, nytt ställe, ny design och en himla massa tankar, VÄLKOMNA!

onsdag 22 september 2010

Mjölk vs champagne

-Mamma, jag vill ha vin! Säger tvååringen med bestämdhet i rösten.
-Det hoppas jag inte, svarar jag och sedan drar jag i gång en lång förklaring om varför barn inte får dricka vin.
De som känner mig vet att jag är ingen storkonsument av vin eller annan alkoholhaltig dryck heller för den delen. Jag är ganska dyr i drift, dricker helst champagne och eftersom vi inte tillhör ”gräddan” så blir det inte speciellt ofta som jag är små-lullig pga. för mycket champagne.
Det är ingen skillnad på mousserande vin och champagne säger många…åh de skulle bara veta hur jag upplever den skillnaden. Champagnens bubblor är mindre och river och kittlar på ett helt annat sätt i halsen. Smaken är mer brödig och inte alls så söt som mousserande viner ofta är.
Om denna skillnad beror på "Méthode Champenoise" låter jag vara oskrivet. Faktum är att min kunskap om älsklings drycken är bristfällig.

Det blir i alla fall inte vin till dottern, inte ens champagne, det blir mjölk till middagen i kväll;)

4 kommentarer:

  1. Ja det gäller att i tid börja berätta för sina barn vad det är som gäller, gärna innan dom kliver in i tonåren så att dom ännu har "öron med sig" och en viss respekt för vad sin mamma säger..*skratt*

    Håller med dig Anna, inte behöver man vara så kunnig på champagne..det räcker väl gott och väl att få känna den underbara drycken glida ner i strupen med kittlande bubblor...men denna "bubblande" känsla får allt dottern vänta lite med..närmast bubbelkänsla för henne är väl i sånt fall julmusten :-)

    Skål på dig finaste Juna - mjölk är toppen!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Även julmusten får vänta några år...hon är redan så hooked på lördagsgodiset så läskeblasken gömmer vi undan så länge vi kan;)

    Annars frå jag skicka henne på kurs till Gösta, han som nöjer sig med vatten när alla andra dricker saft. Professorn har säkert tagit reda på att socker i dricka sätter sig runt magen:D

    Ang. bubblande drycker så får vi se till att ha chaufför när vi ska ut med jobbet och fira Ulla, för då ska vi ta mej sjutton ta in en flarra riktigt bubbel, eller hur?

    Anna

    SvaraRadera
  3. Vänta du bara, snart gör hon som Pauline och kräver SPRIT med hög och klar röst på den fullsatta restaurangen. Inte förrän alla, inklusive servitrisen, stirrade chockade på oss insåg jag att det är SPRITE hon vill ha. *asg*

    Annars håller jag med dig, det är inte mycket som går upp mot en god champagne - gärna med färska jordgubbar till. ;-)

    SvaraRadera
  4. Gösta, gottegrisen själv..ja kanske inte på godis och läsk men bullar och glass gärna i stora lass :-)

    Kanske har du tur på julen att julmusten bubblar för mkt så att det gör ont i näsan på prinsessan och då står "musten" inte lika högt på listan å andra sidan tänk om den inte gör det? Gösta gillar nog tjejer med lite former och svallande hår :-)

    ABSOLUT så tar vi en flaska champagne när vi har vår utgång mmm vattnas redan i munnen..

    SvaraRadera