Ja så är vi här nu, nytt ställe, ny design och en himla massa tankar, VÄLKOMNA!

tisdag 14 december 2010

...och den där jävla bilbarnstolen

Har ni provat att få ner en michellingubbe i en bilbarnstol? Den helvetes ekvationen utsätts jag för flera gånger/ dag just nu.
I dag var det tredje gången som jag försökte köpa mig en framåtvänd bilbarnstol hos försäljarna. I dag fick jag ta mej sjutton nästan skämmas. Med Juna  i handen, 2½ år gammal, står jag och rycker i en sån där framåtvänd bilbarnstol. Försäljaren tittar på mig med bestämd blick och säger:
-Fast deras nackar är inte utvecklade än för att klara en krock i en framåtvänd bilbarnstol.
-Men vad ska jag göra då? Ungen sitter ju som en märla och bältet räcker knappt till. Titta på henne hon ser ju ut som en michellingubbe med alla dessa kläder och hon väger faktiskt mer än 15 kg (15,3 för att vara exakt).
-Ja, som jag sa så är deras nack...
Där avbröt jag honom:
-Men det står från 4 år/ 15 kg menas inte det att även 2 åringar och 3 åringar som väger 15 kg kan åka i dessa.
-Men en 2 årings nacke klara inte av en krock i en framåtvänd bilbarnsstol!
Sedan tyckte jag mig kunna läsa hans tankar:
-Kärring, fattar du inte vad jag säger eller vill du ta död på ungen.
Nej, inte direkt va men jag har ingen lust längre att spänna fast en unge med klaustrofobiska skrik pga. att hon inte längre kan rör sig i den där bakåtvända jävla bilbarnstolen.



Men jag kommer att stå ut tills hon är 4 år och eller när öronen är över kanten på bilbarnstolen. Jag kan väl iofs då vara en kindtand fattigare.

6 kommentarer:

  1. Stackarn... Hade samma problem, köpte när Kevin va ca tre och 18 kg o det gick alldeles utmärkt!!!

    SvaraRadera
  2. Samma här, köpte till Gösta när han var ca 3år och vägde närmare 18kg, han hade nacken ovanför kanten på stolen, kändes inte säkert det heller kan jag lova. Märta var ngt lättare när hon fick bältesstol ca 16kg och skulle fylla 3år...jag köpte en på BILIA som var stoppad och som har lite skydd på sidorna också, det finns ju olika modeller för detta också men jag vet det du säger om att barn ska ha bakåtvända tills dom är 4år och du kanske kan surfa lite på om det finns större modeller både på bredd och höjd?

    SvaraRadera
  3. Bredd och höjd spelar ingen roll, det är att de inte ska åka framåtvända pga. att risken för nackskador är större på barn under 4 år.

    Så jag ska snällt vänta...

    Anna

    SvaraRadera
  4. Jo det var det jag menade, att du ska hitta ngn bakomvänd bilbarnstol fast som är rymligare än den du har idag både vad det gäller bredd och längd så att hon sitter både skönt och säkert!...det kanske finns om du surfar runt lite på det...

    SvaraRadera
  5. Ta med Juna med alla vinterkläder på och prova olika modeller på bakåtvända bilbarnstolar, jag läste att Britax Twoway verkar vara en rymlig stol...kanske värt att prova!

    SvaraRadera
  6. Vår Rasmus är ju lång och satt dubbelvikt när han satt bakåtvänd, så här i höstas (ca 2 ½ år) beslutade vi oss för att byta till en framåtvänd stol.

    Det som gjorde mig övertygad var vad en traumaläkare på Astrid Lindgren sa - hellre att han sitter framåtvänd, sitter still och korrekt än att han sitter ihopvikt, försöker krångla sig ur och stressar dig när du kör. Ett lugnt barn i bilen som sitter bra, minskar risken att DU sätter er i en trafikolycka, sen hur andra kör det kan du aldrig påverka ändå.

    Vi har en Britax multitech, den är lite krånglig att spänna fast men han sitter suveränt i den och med det ställbara nackstödet så ja nu sitter han still.

    Lycka till

    Annelie

    SvaraRadera